Zkušenosti pacientů s jógou

Jaromír Kabát | Články, informace. | 28.1.2018

Terapie jógou je způsob, jak účinně a dlouhodobě zklidnit mysl, uvolnit tělo a poznat sám sebe.

Spojení jógy a verbální terapie vám může s tímto pomoci. V rámci jednoho terapeutického bloku lze pracovat nejen verbálně, ale i s tělem. Díky cvičení se otázky a pocity otevřené během terapie lehce stráví a doslova rozdýchají. Jóga tedy působí jako katalyzátor pro terapii a při pravidelném cvičení se dostaví její hluboce léčivé efekty na duši i tělo.

Přečtěte si zkušenosti těch, kteří již s jógou začali :

Dotazník obdrželi účastníci lekcí jógy. Délka zkušenosti se cvičením jógy se liší, od 6 měsíců do cca 18 měsíců. Všichni respondenti přišli k józe jako začátečníci.

100% respondentů uvádí, že na sobě zaznamenali změny :

  • „Cítím se lépe fyzicky, cítím svoje tělo… a psychicky – možná, že myslím více na sebe, cítím se dobře, jsem šťastnější a spokojenější sama se sebou.“
  • „Jóga mě naprosto nadchla… lépe se mi dýchá, cítím se narovnaná, protažená, posílená. Na psychické úrovni mi přinesla totální zklidnění, vyrovnanost, větší elán.“
  • „Díky józe zmizely mé migrény… a na psychické úrovni mi přinesla ozdravení a úlevu od stresu.“
  • „Více klidu, daří se mi více reflektovat situace a také zůstat v přítomném okamžiku…“
  • „Intenzivněji přemýšlím o sobě, o svém vztahu k druhým lidem, snažím se o pochopení jiných. Určitá míra zklidnění.“
  • „Flexibilita, zmizení bolesti v zádech, celkové posílení těla. Na psychické úrovni větší klid, omezení nutkavé potřeby se přejídat, spokojenost – celkovou i sama se sebou.“
  • „Myslím, že mi jóga pomohla přestat kouřit…“
  • 100% respondentů se domnívá, že se v některých aspektech, od doby co cvičí jógu, zvýšila kvalita jejich života a kvalita prožívání situací :
  • „Myslím více na svoje pocity…“
  • „ Při konfliktech dokáži vyjádřit svůj postoj.“
  • „Větší snaha o vcítění se do druhých… Když se rozčílím, dokážu se rychle zklidnit a zhodnotit situaci v tom smyslu, že nic není tak důležité jako právě vnitřní klid.“
  • „Jóga mi pomáhá v náročnějších sociálních interakcích. Také když přiberu na váze – dříve to byl důvod ke vzteku a nenávisti – teď už mě to netrápí.“
  • „Po prožité osobní krizi mě jóga úplně zklidnila, dá se říci, že mi i poskytla možnost podívat se na problémy z jiné strany.“
  • „Daří se mi klidněji řešit konflikty, povznést se nad nepodstatné věci. Nejvíce pozitivní je asi, že jsem si udělala čas na sebe, soustředění, chuť věnovat se sama sobě bez výčitek a větší radost ze života! Uvědomila jsem si také, jak je důležité si vážit svého těla a jak moc je vše provázané s psychikou.“
  • „Jsem více odolná vůči stresu a celý můj pohled na život se úplně otočil… přinesla mi naději. Díky józe už dokážu rozpustit své stavy úzkosti.“

Na stupnici od 1 do 10 hodnotili respondenti jak moc se zvýšila tato kvalita života a prožívání (1 je kvalita se téměř nezvýšila a 10 je kvalita se velmi zvýšila): Za průměrnou dobu cvičení 12 měsíců je kvalita na průměrné úrovni 6; maximum 9 a minimum 4.

Jóga je vhodná pro všechny, bez rozdílu věku, zkušenosti nebo míry flexibility…

Přinášíme i dvě velmi osobní svědectví od klientů, kteří prochází Terapií jógou :

„Při cvičení, zvláště při obtížných cvicích je pro mě důležité, že mozek přestává myslet na problémy, povinnosti a práci a soustředí se jen na pohyb. Tímto způsobem si moje hlava dokáže odpočinout a tělo pracuje. Po cvičení přichází značná mentální úleva, je mi prostě celkově lépe.

Klasický sport je jiný v tom, že vás rozpumpuje, ale joga vas zklidní, i když je fyzicky náročná, a mentálně vyladí.

Jóga mě nutí obracet se k sobě, myslet na svoje tělo, dech atd. A pokud je tímo zpusobem vedena i psychoterapie /klast si otázky ve smyslu co bych já chtěla, jaká je pro mě ideální cesta/ pak se obojí výborně doplňuje.

Výborně se mi i osvědčuje zařadit cvičení do denního plánu, vnese do chaosu, ve kerém se zmýtám, chvíli klidu. Momenty bezprostředně po cvičení mi dávají/i když někdy trvá jen chvíli/ VNITŘNÍ KLID, který je pro mě důležitý. Ale úplně nejdůležitější je to, že si to konečně uvědomuji. Pocit toho „zastavení“ je pro mě výsledkem spojení právě jogy a psychoterapie. PSYCHOTERAPIE=pro mě SLOVA, JÓGA=SKUTKY“

„V rámci mé psychoterapie jsem měla možnost setkat se a poznat s různými „doprovodnými“ technikami… bioenergetickým cvičením, dramaterapií, arteterapií, focusingem či jógou. Mnoho „doprovodných“ technik mne zaujalo a nadchlo, ovšem jak můj zájem rychle nastoupil, tak zase rychle opadl. Ovšem vše mělo důvod a účel a já si hledala svou cestu dál…. až jednoho dne jsem se setkala s terapií pomocí jógy. Vzhledem k tomu, že jsem powerjógu cvičila již dříve, sama jsem se snažila doma cvičit sama již během své terapie, ale efekt nebyl nijak významný. Aź setkání s jógou na klinice mi dalo jistou naději a nastartovalo mé očekávání a „ozdravný“ proces. Jóga pro mě není jen cvičení, je to filozofie, která mi dává víru v samu sebe. Jóga mi pomáhá nalézt klid a harmonii v mém těle a mé mysli, zároveň mi cvičení jógy posiluje tělo a dodává sílu potřebnou pro psychoterapii a pomáhá mi nalézt a definovat nové hranice v mém vlastním životě a v neposlední řadě mi dává naději. Jako člověk jsem omezena svou myslí, která se díky nemoci bála znovu začít a pokračovat a tím mě udržovala v ulitě strachu. Tato ulita je jakýsi ochranný štít, který se mi daří díky józe nakřápnout a pomalu odkládat … až ji jednoho dne nebudu vůbec potřebovat.. protože jsem pochopila, že nejkrásnější život si člověk prožije, jen pokud odhodí strach a nenechá se ochromit předsudky a naučeným principy … a tím překoná sám sebe. Jóga je proto ideální kombinací s terapii… je nenásilná, dovolí a ukáže nám jak se spolehnout jen sám na sebe a jak si každý pohyb, výdech a nádech užít… stejně jako si můžeme uživat život… být teď, tady a štastný. Vím, že jóga byla, je a bude navždy součástí mého života, protože mi ukázala, že život se dá prožít ne jen přežívat.“

Nabídka pracovní pozice - asistent nebo asistentka pro příjem nových pacientů a koordinaci týmové spolupráce